خاص ب الفيرنا المانيوال
حاولت اوصل المعلومات بالصور عشان توصل لكل الناس وتفهم اسباب #الرعشه اثناء نقل الغيارات ( الكركره ) واسباب ضعف السحب....((( في اسباب كتيره ولكن انا با اعمل زوم علي جزئيه معينه )))
عندنا في الفتيس المانيوال 4 عناصر مهمين.
رقم 1 ترس اسمه الفلام وده متصل بالموتور...الموتور داير الترس داير..الموتور توقف الترس توقف...
رقم 2 الاسطوانه..ودي بطل منشور النهارده..عباره عند دايره وفيها من الداخل سوست.. الدايره دي..زيها زي تيل الفرامل تمام..
فيها 4 سوست من الداخل. السوست دي بقا .هيا بطل الليله ..ليه
لانها هيا اللي بتاخد صدمه الالتحام بين الاسطوانه وبين ترس الفلام☝....
اهي ال 4 سوست دول..#لو فيهم مشكله ..استمتع بالكركره وخصوصا عند فصل وتعشيق الغيار الثاني والثالث..او الثالث والرابع......
ليه.. هاقولك... لو السوست دي ضعيفه.هايحصل رزعه وانت بتفصل ( دايس دبرياج ) وبتنقل للغيار الاعلي نتيجه انهم تعبانين ما امتصوش الصدمه..
ترس الفلام بيتحرك علي سرعه وجت الاسطوانه قفشت عليه مالقتش سوست تشيل الصدمه قفشت علي العاصي...👇 السوست دي باينه وتشريح الاسطوانه باين بردو.....💪
يبقي اتكلمنا عن ترس الفلام
واتكلمنا عن الاسطوانه وسوسته ( مش بتتصلح بتترمي )
وفي الديسك وده اللي فيه الريش دي..👇 باينه في الصوره
الديسك ده اللي بيدوس علي الريش بتاعتها البليه ...فالما بتدوس علي الريش بتفصل الاسطوانه عن الديسك الاسطوانه تفك من ترس الفلام........يحصل فصل تعشيق حضرتك تعرف تنقل بواسطه الدراع للنقله المطلوبه..ترفع رجلك من الدبرياج يحصل تعشيق......
البليه..اللي بيزوقها الفورش..البليه بتلف متواصل...العطل بتاعها انها تصفر او تطلع صوت..والصوت يروح لما تدوس دبرياج نتيجه ان حصل فصل حركه ليها..ويرجع لما تشيل رجلك..
خلي بالك..لو ريش الديسك رديئه الصنع..تعمل مشكله تانيه وهي..تسخن ( تفصل والدبرياج يخف) تبرد تمشي عدل الدبرياج يعدل...دي سافله..وبردو لو فيها مشكله..الطقم راح...
( في عطل الكركره اللي سببه الاسطوانه او في عطل البليه او في عطل ضعف السحب )
*وارد عطل الرعشه يتحل برفع مستوي الفتيس عن طريق حل قاعده الفتيس واعاده تركيبها تاني علي مستوي صحيح بحيث يكون مستوي الفتيس موازي تماما مستوي الموتور ميزان ميه
مالكش دعوه بالجمله اللي فوق دي*
الطقم كله بيتغير في حاله ظهور اعرض ديسك واسطوانه👉👉👉👉ريحه شياط وخلافه.
ويفضل..مسح ترس الفلام عن الخراط ان امكن.
الفرق بين الطقم الاصلي وطقم فاليو
هي جوده صناعه سوست الاسطوانه...👌
وجوده صناعه ريش الديسك...👍
وجدوه صناعه خامه الاسطوانه...👌
خلي بالك..لو صنايعي تعبان ركب الطقم الاصلي بدون ضرب هوا بالكومبريسور بداخل الفتيس والكشف علي ترس الفلام
الطقم الاصلي #مات ..صدقني مات
عاوز اقولك كمان..ان ( #بيضه ) الفرش كمان بتتشحم.. لو ماتشحمتش ..هاتسمع احلي ( تزييق ) وانت بتدوس دبرياج..
وارد تسمعه من عطل ماستر علوي دبرياج..دي محتاجه متخصص لتحديد التزييقه دي منين.......
حضرتك لو صنايعي محترم..وانت مافاصلتهوش في فلوس وهو فاهم
هايحل الفتيس..ويحل ترس فلام يوديه الخراط وينضف مكان الراغش القديم ولو بيضه الفورش او الدراع فيه حاجه يتغير
ويتم التركيب علي راحته ( طبعا ماحدش فاضيلك ) عشان لو القصه دي تتعمل صح انت هاتقف علي الصنايعي بالخساره.....👉
مضيعه وقت وهو عاوز الزبون اللي بعدك..
فالكل بيخلص الليله دي ف ساعتين زمن ويقلب الزبون.. ( مش بازم او اعيب ف حد ) في ناس كويسه واسيدنا وبنتعلم منهم كمان...
علينا نوصل المعلومه..✋
بوست قوي واتحدي ان اي حد في اي جروب فتح سيرته👉.
جروب عاصم صلح فيرنا🐙. اقوي جروب عملي.
عاصم.🐙
ده بوست جيد تم اضافه وصلته
ملاحظه هامه👇
الديسكDisk عندهم هو الاسطوانه عندنا😆
و والاسطوانه عندنا هي اسمها pressure plate ( لوحه الضغط )😁
والفرش عندنا هو fork عندهم😀